داشبورد فروش چیست؟

داشبورد فروش چیست؟

تاریخ انتشار :

1- داشبورد فروش چیست؟ 

داشبورد فروش یک نمایش بصری - معمولاً به شکل گراف یا نمودار - از معیارهای فروش است. داشبورد فروش به دنبال این است که  روند حرکت سازمان را در قالب" یک نگاه" به سمت اهداف فروش طبقه بندی کند. اگر به طور منظم از داشبورد فروش استفاده شود، متوجه می شوید: تیم‌های فروش کجا عملکرد خوبی دارند و کجا به بهبود نیاز دارند.
داشبوردهای فروش در بیشتر موارد، توسط مدیران فروش، رهبران فروش و تیم های اجرایی درگیر فروش ایجاد می شوند؛ هرچند نمایندگی های فروش نیز می توانند داشبوردهایی را برای ردیابی حساب های خود ایجاد کنند.

یکی از داشبوردهایی که برای تیم فروش به وفور مورد استفاده قرار می گیرد داشبورد روی پایپ لاین فروش است. معمولا مدیر فروش سازمان یک داشبورد روی پایپ لاین ایجاد می کند که شامل تعداد کل مشتریان تولید شده در یک فصل معین، تعداد کل مشتریان در هر مرحله پایپ لاین و نرخ تبدیل تیم فروش است (نرخ تبدیل به درصدی از سرنخ ها میگویند که خرید را تکمیل میکنند). با این اطلاعات، مدیر می تواند فروش را برای سه ماهه پیش بینی کند و مواردی که نیاز می بیند به اعضا تیم آموزش دهد را شناسایی می کند.

در نرم افزار CRM برهان نوین، شما می توانید یک یا چند لاین فروش ایجاد کنید. هر لاین از مراحل منحصر به فرد یا مشترکی استفاده کند. کارشناسان فروش بررسی نمایند کدام مراحل برای هر فرصت استفاده شده و کدام مراحل هنوز نیاز با پیگیری دارد.

2- نحوه ایجاد داشبورد فروش

نحوه ساخت داشبورد فروش به پلتفرم که از آن برای تحلیل اطلاعات  استفاده می کنید بستگی دارد، اما چند مرحله متداول وجود دارد:

2-1 اهداف فروش را که می خواهید پیگیری کنید، شناسایی کنید. برای مثال، ممکن است هدف فروش سالانه X میلیونی داشته باشید.

در نرم افزار CRM  برهان نوین می توانید اهداف فروش متنوعی را ثبت کنید. این اهداف می توانند روی بخش مشخصی از بازار یا روی یک گروه محصول مشخص یا روی یک مرکز فروش مشخص یا .... باشد.

2-2 معیارهایی را که از هر یک از این اهداف پشتیبانی می کنند، شناسایی کنید. اگر شما روی فروش کل هدف منحصر به فردی در نظر دارید، احتمالاً می خواهید معیارهایی را که از آن هدف پشتیبانی می کنند را ردیابی کنید: مانند سرنخ های تولید شده، سرنخ ها فعال در لاین فروش و یا ارزش لاین فروش و.... (توصیه شده است: به سه یا چهار معیار سعی کنید برای هر هدف پایبند باشید. در غیر این صورت، تنظیم داشبوردها سخت است و حتی ممکن تفسیر آنها نیز دشوار باشد.)

در تمام بخش های ERP برهان نوین می توانید پارامترهای هدف را با پارامترهای محقق شده مقایسه کنید. در نرم افزار crm می توانید یک یا چند لاین فروش تعریف کنید و در گزارشات داشبوردی بهره وری هر لاین فروش را محاسبه کنید.

2-3 مشخص کنید چه کسانی باید به هر داشبورد دسترسی داشته باشند. در بسیاری از موارد، شما می خواهید داشبوردها را در سراسر تیم به اشتراک بگذارید تا بیشترین دید را داشته باشید. اما ممکن است برخی از اطلاعات سایرین را سردرگم کنند.

2-4 یک ابزار تحلیلی جامع را روی نرم افزار crm و فروش سوار کنید. بعد از اینکه معیارهای ارزیابی فروش شناسایی شدند باید امکان گردآوری داده ها نیز وجود داشته باشد. از این رو از ابزاری استفاده کنید که به شما امکان می دهد با استفاده از معیارهایی که شناسایی کرده اید داشبورد ایجاد کند.

در طراحی داشبورد فروش ما سعی شده پایش دقیقی از اطلاعات فروش در فضاهای متفاوت بازار، نحوه تسویه لاین های فروش، کارنامه مشتریان و ... ارائه شود.  

2-5 داده های خود را به شکل منسجم نگهداری کنید. اگر یک ابزار تحلیلی جدید را در پشت فناوری خود به کار می گیرید، ابتدا مطمئن شوید که با ابزارهای دیگر شما به شکل ایمن یکپارچه باشد و می تواند داده های مشتری و فروش را به طور مکرر به روز نگه دارد.

2-6 داشبوردهای خود را پس از آنکه ایجاد شدند، به اشتراک بگذارید. هر تصویر داشبورد می تواند اطلاعات متنوعی را به افراد منتقل کند. از آنجایی که هر داشبورد داده های متنوعی را ارائه می دهد و هر شخص تاثیر گذاری در سازمان شما می تواند رویکرد متفاوتی به مسائل داشته باشد، نقطه نظرات گوناگون می تواند به ایجاد راه حل های جامع منجر شود.

برای آشنایی بیشتر با شاخص های فروش می توانید مقاله هفت نمونه داشبورد فروش پر کاربرد را در همین وب سایت مطالعه نمایید.


مقالات مرتبط
هفت نمونه داشبورد فروش پر کاربرد

هفت نمونه داشبورد فروش پر کاربرد

مدل ارزیابی سرنخ BANT

مدل ارزیابی سرنخ BANT

سرنخ از نگاه بازاریابی و فروش

سرنخ از نگاه بازاریابی و فروش

دیدگاه شما

لطفا فرم را تکمیل فرمایید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Thank you! Your message has been sent.
Unable to send your message. Please fix errors then try again.