لات نامبر یا بچ نامبر چیست؟

لات نامبر یا بچ نامبر چیست؟

تاریخ انتشار :

مفهوم لات نامبر چیست؟
اهمیت پیاده سازی ردیابی در کارخانجات تولیدی؟
برهان نوین چه کمکی در پیاده سازی سیستم لات در سازمان ها و شرکت ها میتواند داشته باشد؟

لات نامبر یا بچ نامبر چیست؟

لات نامبر یا بچ نامبر چیست؟


سیستم ردیابی در سطح لات(عناوین جایگزین شامل بچ، سری ساخت، سفارش تولید و ..) سیستمی است که جزئیات اطلاعات مرتبط به یک دسته از محصول را ثبت می کند. مهم ترین بخش این سیستم این است که مشخص میکند چه موادی در تولید یک دسته محصول استفاده شده است.
ردیابی لات به شما این امکان را می دهدکه بگویید موجودی کالاهای انبارهای شما، از چه شماره بچ (سری ساخت یا لات نامبری) تشکیل شده است، به گونه ای که کاربران می توانند بگویند مواد هر لات نامبر از چه تامین کننده هایی تامین شده و به چه کسانی فروش رفته است. تعیین تاریخ انقضا برای هر محصول، در کنار عنوانی که به هر لات نامبر اطلاق میشود، می تواند به عنوان اصلی ترین پارامترهای تفکیک کننده موجودی هر کالا باشد.
با پیاده سازی سیستم لات نامبر، شما قبل از فروش هر محصول می توانید کالاهایی که موجودی آن در شرف انقضاست را شناسایی کنید و از فروش آن ها جلوگیری کنید. همچنین مواد اولیه ای که تاریخ انقضا آنها نزدیک است را شناسایی کنید و از هدررفت آن جلوگیری کنید. این قابلیت برای صنایع نوشیدنی و غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی که محصولات آن با سلامت انسان ها سرو کار دارد بسیار مهم است.
مفهوم لات نامبر یا بچ نامبر در صنایع معمولا متشکل از دو مفهوم است، اولا تاریخ انقضا، دوما شماره سریال یکتایی که به هر بچ تخصیص داده می شود.  شاید تاریخ انقضای چندین کالا مشابه باشد ولی شماره و سریال تخصیص داده شده به هر کالا یکتاست و عملا به کمک آن می توان اطلاعات شفافی را در ارتباط با پارامترهای تشکیل دهنده هر محصول دریافت نمود. هر لات نامبر می تواند به چندین محصول که شرایط تولید یکسان، زمان تولید یکسان و عناصر تولید یکسان داشته اند، اشاره کند. اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است، هر یک از مواد هم ممکن است شناسه ردیابی خاص خودش را داشته باشد.
زمانی که به شناسنامه لات اشاره می شود، کاربران می توانند بفهمند که اقلام محصول مورد نظر توسط چه تامین کنندگانی و در چه زمانی تهیه شده است. گاهی اوقات تولیدکنندگان مواد  خشک یا تر ممکن است یک محموله را با یک شماره لات تحویل دهند، به عنوان مثال  Ad1001، در چندین کیسه یا سطل که شماره گذاری بیشتری نیز دارند، به این شکل سری بندی می شود ...Ad1001-001، Ad1001-002 . شماره روی هر کیسه یا سطل یک شماره سریال نیست، یک عدد فرعی است زیرا می توان مقدار کمتری را از یک کیسه و سطل برای استفاده در یک دسته برداشت نمود و مقداری را برای استفاده در سایر دسته ها باقی گذاشت.
به منظور اجرای موفقیت آمیز Lot Tracking، یک سازمان باید فرآیندی منظم، منسجم و دقیق برای ثبت میزان مصرف مواد تشکیل دهنده و محل فروش کالاهای نهایی داشته باشد.

اهمیت پیاده سازی ردیابی لات در کارخانجات و صنایع


هر شرکت یا کارخانه ای که خواستار پیاده سازی سیستم لات باشد باید یک نظام جامع از گردش مواد اولیه و تولیدات در هر ایستگاه کاری داشته باشد. گاهی شرکت ها تنها به نگهداری اطلاعات زمان تولید بسنده می کنند و در بخش نگهداری اطلاعات مواداولیه کم کاری می کنند. دراین حالت نمی توان انتظار یک خروجی کاملا ارزشمند را از پیاده سازی سیستم لات نامبر داشت.
زمانی پیاده سازی سیستم لات شکل کاملی به خود میگیرد که سازمان ها اقدام به نگهداری اطلاعات در سطح زنجیره تامین و توزیع بگیرند؛ یعنی در یک گام قبل تر بدانند اجزا هر محصولی توسط چه تامین کنندگانی و با چه مشخصاتی(مثل تاریخ انقضا، شماره آزمایشگاه که خود در بردانده اطلاعات زیادی است) دریافت شده و تا جایی پیش روند که بدانند هر دسته از محصول به چه کسانی فروش رفته است.
اساسا مفهوم لات خیلی ساده است. هر دسته ای که تولید می کنید بخشی از یک لات واحد است. هر محصول در آن دسته با یک کد مشخص می شود که نشان می دهد از کدام دسته آمده است. همه ما کدهای زیادی را روزانه روی محصولات مصرفی خود اعم از غذایی، دارویی، بهداشتی، آرایشی و... دیده ایم. هیچ کسب و کار بزرگی بدون کدگذاری لات عمل نمی کند و در بسیاری از موارد فروش محصولات بدون کد لات غیرقانونی است. این کد گذاری چنان حائز اهمیت است که به سایر صنایع مثل الکترونیک نیز بسط داده شده، تا جایی که بخش لاینفک خدمات پس از فروش آن ها شده است.
هنگامی که اجرای کدگذاری برای لات را شروع میکنید، می توانید شروع به ردیابی موارد زیادی کنید. اگر مشتری برای شکایت با شما تماس گرفت، می توانید کد لات روی محصول را از او بخواهید. سپس می توان آن را تأیید کرد و با تاریخ تولید آن بررسی کرد. این می تواند به فرآیند شناسایی علت نقص با مشخص کردن تاریخ هر دسته کمک کند.با کدگذاری لات، همچنین می توانید ردیابی کنید که کدام دسته محصولات دست کدام مشتری رفته است. زمانی که یک مشتری تماس میگیرد و از محصول دریافت شده گلایه میکند، شما می‌توانید علل این ماجرا را ردیابی کنید و در سریع ترین زمان واکنش مناسبی داشته باشید.در صورت بروز مشکل برای هر یک از مواد اولیه، به راحتی می توانید با یک فراخوان؛ پول، ارتباطات و حتی شرکت خود را از مخاطرات آتی مطلع کنید.


برهان نوین چه کمکی در پیاده سازی سیستم لات در سازمان ها و شرکت ها میتواند داشته باشد؟



برهان نوین به کمک نرم افزار بارکد و ردیابی، این امکان را فراهم می کند که کارخانجات از لحظه دریافت مواد خام تا زمانی که پردازش ها و فرآوری های گوناگون روی اقلام انجام می شود و تا لحظه خروج کالا از شرکت و تحویل به مشتری تمام مراحل را کنترل کند. سیستم ردیابی  هم برای شرکت های بازرگانی و هم برای شرکت های تولیدی میتواند مفید باشد. به عبارتی این سیستم محدود به سیستم تولید نیست و از لحظه خرید تا فروش و خدمات پس از فروش را در بر میگیرد؛ حتی اگر شرکت شما تولیدی نباشد. یکی از مهمترین ویژگی های پیاده سازی نرم افزار بارکد و ردیابی توسط برهان نوین تعریف مدل های متعدد در تعریف لات(به عنوان گونه ای از ردیابی) است که می تواند به کالاهای گوناگون تخصیص داده شود.  اما نکته مهم آن است که هر کالا تنها به یک مدل ارتباط داده می شود و در مدل تعریف شده می توان گردش لات را در سیستم های متعدد تعریف نمود. بدین شکل که هر جایی که نیاز به دریافت اطلاعات در زمان ثبت کالا نباشد از کاربر این اطلاعات گرفته نمی شود. صنایعی که ملزم هستند الزامات سازمان غذا و دارو را پیاده سازی کنند، ممکن است هر لحظه با شکایات مشتریان از یک بچ خاص مواجه باشند. در راهکار برهان نوین در گزارش شناسنامه بچ می توانید اقلام تشکیل دهنده، ضایعات، فعالیت ها، زمان تولید، پرسنل و سرپرست های درگیر در تولید و ... را یکباره بررسی کنید. اگر ماده ای در محصولات متعدد مورد استفاده قرار گرفته شده باشد، میتوان تاریخ مصرف و حجم استفاده را به راحتی شناسایی نمود. این ماژول با سیستم های انبار، فروش، تولید، تامین و کنترل کیفیت و CRM ارتباط نزدیکی دارد. سیستم کنترل تولید P1 برهان انحصارا برای مدیریت بچ و لات نامبر طراحی شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.                  


مقالات مرتبط
نرم افزار فرآیند محور برهان

نرم افزار فرآیند محور برهان

استقرار نرم افزار کنترل تولید

استقرار نرم افزار کنترل تولید

کپی و انتقال اسناد برهان

کپی و انتقال اسناد برهان

دیدگاه شما

لطفا فرم را تکمیل فرمایید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Thank you! Your message has been sent.
Unable to send your message. Please fix errors then try again.