اثربخشی کانالهای بازاریابی برای تبلیغات

اثربخشی کانالهای بازاریابی برای تبلیغات

تاریخ انتشار :

احتمالا این جمله را شنیده اید: اگر برای رویاها و خواسته های خود تلاش کنید و زمان بگذارید، مردم هم به سمت آن ها جذب میشوند و شما نتیجه ی تلاش هایتان را خواهید دید.
متاسفانه این رویکرد منفعلانه در حوزه ی بازاریابی محتوا درست نیست. کانال های بازاریابی که برای توزیع محتوا استفاده می کنید به اندازه خود محتوا مهم هستند. کانال های بازاریابی ابزارها یا پلتفرم های مختلفی برای دستیابی به مخاطبان هدف دارند. شما با درک ارزش‌های مختلف کانال‌های خاص بازاریابی ، می‌توانید یک برنامه توزیع محتوا متناسب برای مخاطبان خاص خود ایجاد کنید. در ادامه به بررسی انجام شده توسط هاب اسپات در ارتباط با میزان اثربخشی کانال های بازاریابی، پرداخته می شود.

در ابتدا چند نمونه از کانال های بازاریابی مرسوم که می توانید از آن ها بهره بگیرید، معرفی می گردد:
1.شبکه های اجتماعی (Social Marketing)
2.وبلاگ و وب سایت ها (Websites/Blogs) 
3.بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
4.بازاریابی همه کاناله (Omni-Channel Marketing)
5.بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)
6.بازاریابی اشخاص مشهور یا اینفلوئنسرها(Influencer Marketing) 
7. سئو (Search Engine Optimization)
8.بازاریابی با کمک پادکست (Podcast Marketing)
9.بازاریابی دهان به دهان (Word-of-Mouth Marketing)

 کانال های برتر بازاریابی B2B


 چشم انداز بازاریابی B2B  در حال تغییر است.  چنانچه مبنای عملکرد شما داده های قدیمی است یعنی از بازار عقب هستید.  بر اساس یک نظرسنجی که از بیش از 1200 بازاریاب در سال 2022 بدست آمد نتیجه آن بود که در سه سال گذشته 80 درصد بازاریابی تغییراتی را نسبت به 50 سال گذشته داشته است.در سال 2023، کانال های برتر استفاده شده در بازاریابی B2B  شبکه های اجتمامی، وب سایت، وبلاگ و بازاریابی ایمیلی خواهند بود. همچنین ویدئوهای کوتاه و بازاریابی با کمک اینفلوئنسر ها بهترین کانال های بازریابی بوده که کسب و کارها تمایل دارند زمان و هزینه بیشتری را روی صرف سرمایه گذاری روی آن ها کنند. در چشم انداز بازاریابی  B2Bشبکه های اجتماعی مثل لینکدین یکی از کانال های برتر بازاریابی دیجیتال هستند.
برای تعامل با افراد دارای تفکر تجاری، لینکدین پلتفورم عالی به حساب می آید که با نرخ بازگشت سرمایه 14 درصدی در رتبه ی پنجم کانال های بازاریابی برتر قرار گرفته است.

در نظرسنجی های انجام شده از بازاریابان B2B  پیش بینی میشود 41 درصد بودجه آنها در سال 2023 افزایش پیدا کرده و آزادی عمل بیشتری برای سرمایه گذاری در کانال های بازیابی جدید خواهند داشت.

بازاریابان B2B احتمالاً تلاش قابل توجهی را معطوف به  وب سایت و کانال های وبلاگ نویسی می کنند زیرا خریداران اغلب، قبل از تصمیم گیری برای خرید به وب سایت ها تکیه می کنند. وب‌سایت‌ها همچنین منابع محتوای حیاتی را برای مشتریان بالقوه ارائه می‌دهند، و سئو روشی است که بازاریابان B2B برای جذب مشتریان ایده‌آل خود برنامه‌ریزی می‌کنند. استراتژی کلمات کلیدی می تواند زمان گیر باشد اما در هنگام ایجاد و انتشار محتوای رایگان  نیز نسبتاً کم هزینه است. مردم در هر ثانیه نزدیک به 97105 جستجو در گوگل انجام می دهند، به این معنی که سئو میتواند نتیجه قابل توجهی برای تبلیغات داشته باشد.

ایمیل یا خبرنامه ها نیز کانالی قدرتمند برای بازاریابان B2B هستند، بازاریابی ایمیلی به برندها کمک می کند تا اطلاعات آموزشی را با مشتریان به اشتراک بگذارند. این استراتژی نیز موثر بوده است. در سال 2023، 32 درصد از بازاریابان گزارش دادند که از بازاریابی ایمیلی برای جذب مشتریان بالقوه استفاده می کنند. یک کمپین ایمیل هدفمند که به صورت اتوماتیک برنامه ریزی و ارسال می شود، به بازاریابان اجازه می دهد انرژی خود را در صرف امور دیگر نمایند. هنگام ارسال ایمیل نیز تقسیم‌بندی مخاطبان و سفارشی سازی پیام‌ها جز مؤثرترین استراتژی‌ها می باشند.

نرم افزار CRM  برهان از مرحله سرنخ تا خدمات پس از فروش با توجه به نوع کمپین هایی که ایجاد می کنید می تواند اطلاعات مرتبط با نقاط تماس را با توجه به اهداف مدیران بازاریابی در اختیار آنها قرار دهند. گزارش پرونده مشتری در این بخش ارزیابی 360 درجه ای نسبت به عملکرد مشتریان دارد. 

 برترین کانال‌های بازاریابی B2C


جالب است بدانید، بازاریابان B2C بر روی کانال‌های برتر بازاریابان B2B سرمایه‌گذاری می‌کنند اما با ترتیب متفاوت: رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی در آغاز لیست آنهاست، پس از آن وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها قرار میگیرد. بازاریابی B2C معمولاً بر ارائه محتوای لذت‌بخش و دستاوردهای زود بازده متمرکز است، در حالی که بازاریابی B2B بر روی روابط طولانی مدت با مشتریان متمرکز می باشند.
51 درصد از بازاریابان B2C انتظار دارند بودجه آنها در سال 2023 رشد کند، که نسبت به سال گذشته 44 درصد رشد داشته است. تمرکز بر رسانه های اجتماعی منطقی است. بر اساس تحلیل های انجام شده معادل 59.3 درصد از کل جمعیت جهان کاربر رسانه های اجتماعی می باشند بنابراین، مشتریان B2C به احتمال زیاد در رسانه های اجتماعی مشارکت دارند. برای سال 2023، فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب جزو بالاترین سرمایه گذاری های رسانه های اجتماعی برای برندهای B2C هستند. بر اساس تحلیل هاب اسپات میزان بهره گیری شبکه های اجتماعی به شرح زیر است:
بازاریابی ایمیلی ممکن است فقط به معنای خبرنامه باشد، اما همچنین می‌تواند برای محتوای B2C مانند ارتباطات شخصی‌، اعلان‌های حساس به زمان (مانند معرفی محصول یا فروش)، و یادآوری‌های ایمیل انصراف از خرید استفاده شود. ایمیل همچنین یک کانال رسانه ای متعلق به فرد است، به این معنی که هیچ الزامی وجود ندارد که چه زمانی، چگونه و چرا با مشتریان احتمالی خود تماس بگیرید. با این حال، به خاطر داشته باشید که مشتریان از ارسال ایمیل بیش از حد ممکنه اشتراک خودشان را لغو کنند. 
وبلاگ‌نویسی و وب‌سایت‌ها: را می‌توان با هم برای ایجاد آگاهی از برند، هدایت ترافیک، تبدیل سرنخ‌ها و مهم‌تر از همه، تثبیت قدرت خود استفاده کرد. بررسی به عمل آمده از بازاریابان B2C بدست آمده که: 36 درصد از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند  و این احتمالاً در سال آینده افزایش می‌یابد. وقتی وبلاگ‌های خود را با در نظر گرفتن تاکتیک‌های SEO ایجاد می‌کنید، احتمالاً نیازهای بازاریابی خود را برآورده می‌کنید، زیرا زمانی که مشتریان درخواست‌های مرتبط با محتوای کسب‌وکار شما را مطرح می‌کنند، در صفحات نتایج موتورهای جستجو ظاهر می‌شوید. 
بازاریابی همه کاناله: استفاده از یک کانال بازاریابی واحد با یک استراتژی دیگر کارساز نیست. نیل پاتل، مدیر ارشد مالی و یکی از بنیانگذاران NP Digital می نویسد، 100 درصد شرکت‌هایی که با آن‌ها کار کردیم، روی بازاریابی همه‌کاناله تمرکز کردند و به طور مداوم گسترش در حال گسترشند، این رویکرد متنوع به تیم ها کمک می کند تا زمانی که پلتفرم های خاصی بیش از حد اشباع نشده اند ، چابک بمانند. رویکرد رایج همه کاناله که شرکت‌های B2C از آن استفاده می‌کنند، استفاده مجدد از محتوا است. هاب اسپات به این نتیجه رسیده  که 82 درصد از بازاریابان رسانه های اجتماعی محتوا را در کانال های اجتماعی مختلف به کار می گیرند. این امر در پیام‌رسانی برند تداوم ایجاد می‌کند و در عین حال میزان کاری را که تولیدکنندگان محتوا نیاز دارند تا در بسیاری از کانال‌های بازاریابی مختلف درگیر شوند، کاهش می‌دهد.

بازاریابی ویدئویی: اگر هنوز بازاریابی ویدیویی را شروع نکرده اید، اکنون زمان آن فرا رسیده است. ویدئو می‌تواند نرخ های تبدیل‌ را افزایش دهد، بازگشت سرمایه را بهبود بخشد، به مخاطبان جدید دسترسی پیدا کند و به شما در ایجاد روابط با مشتریان فعلی کمک کند. ویدئو بهترین فرمت رسانه ای است که بازاریابان برای استراتژی های خود مورد استفاده قرار میدهند. هنگام ایجاد ویدیو، برای بازاریابان B2B و B2C محتوای کوتاه مورد توجه قرار می گیرد. در عصر تیک تاک، بسیاری از برندهای رسانه های اجتماعی به سازندگان محتوایی که محتوای ویدئویی کوتاهی تولید می کنند پاداش می دهند که بینندگان را تشویق می کند مدت بیشتری در برنامه بمانند.در سال 2023 بسیاری از بازاریابان قصد دارند سرمایه گذاری خود را در این استراتژی افزایش داده و 29 درصد از بازاریابان میخواهند برای اولین بار از این استراتژی استفاده کنند.

بازاریاب اینفلوئنسر: اینفلوئنسر مارکتینگ زمانی است که کسب ‌وکارها، یک شخصیت مرتبط و محبوب را در صنعت خود دنبال می کنند تا تبلیغات یا محتوای خاص مرتبط با صنعت خود را منتشر کنند. اینفلوئنسرها به عنوان یک چهره آشنا می توانند شخصیت، تایید اجتماعی و آگاهی از برند ایجاد کنند.
در حالیکه مصرف کنندگان کمتر و کمتر به بازاریابان اعتماد می کنند و از محتوای تولید کننده سرنخ دوری می کنند، اینفلوئنسرها می توانند با جذابیت شخصیتی و ظاهری خود و با اشتراک گذاشتن موارد متداول با این بی اعتمادی مبارزه کنند.  در عصر فناوری، اینفلوئنسرها حتی ممکن است نزدیک ترین چیز به بازاریابی دهان به دهان باشند. در یک مطالعه نشان داد که 86٪ از برندهای B2B در بازاریابی اینفلوئنسرها تأثیرگذار و موفق هستند.

 بهینه سازی در موتورها جستجو (سئو)بهینه‌سازی موفقیت‌آمیز می‌تواند با قرار دادن شما به عنوان یک مرجع، ترافیک ایجاد کند و تبدیل‌ها را افزایش دهد. تمام محتوای وب شما نیاز به بهینه سازی برای موتور های جستجو دارد. یعنی کانال‌های یوتیوب، پروفایل گوگل و حتی قسمت‌های پادکست باید با استفاده از کلمات کلیدی بهینه شود. برای ایجاد یک حضور بدون هزینه ی پر رونق آنلاین، پیاده سازی مدل ستون-خوشه ای را در وبلاگ خود در نظر بگیرید (35٪ از B2B و 59٪ از بازاریابان B2C آن را به عنوان یک استراتژی موثر گزارش می کنند). با انجام این کار، یک صفحه ستونی ایجاد می‌کنید که نمای کلی سطح بالایی از یک موضوع و پیوندهایی به صفحات خوشه‌ای که در موضوعات فرعی موضوع بررسی می‌شوند را ارائه می‌کند و به گوگل نشان می‌دهد که صفحه ستون شما در موضوع معتبر است.

بازاریابی پادکست: در سال2020 حدود 55 درصد از جمعیت 12 سال و بالاتر در آمریکا به پادکست گوش می دهند و 37 درصد در ماه گذشته به طور متوسط ​​6 ساعت در هفته به پادکست گوش می دهند. محتوای صوتی به اندازه کافی متقاضی دارد... بنابراین ارزش آن را دارد که به عنوان یک پلتفرم برای دستیابی به مخاطبان خود در نظر بگیرید. مردم پادکست ها را در طول رفت و آمد صبحگاهی، در مترو و اتوبوس  یا تمیز کردن خانه گوش می دهند.

چگونه یک پادکست برای کسب و کار خود راه اندازی کنید داستان سرایی یک راه عالی برای جلب توجه مخاطبان است و در عین حال برند شما را با شخصیت تر می کند. مغز انسان برنامه‌ریزی شده تا بخواهد، به دنبال یک روایت خوب باشد و به آن پاسخ دهد. از هر 3 بازاریاب فقط 1 نفر گزارش داده اند که از پادکست ها یا سایر محتوای صوتی در استراتژی های خود استفاده می کنند، اما 53 درصد از کسانی که می گویند موثرترین قالب رسانه ای است که استفاده می کنند. در سال 2023، پادکست‌ها دومین سرمایه‌گذاری بالاتر را خواهند دید، که بعد از ویدیو در رتبه دوم قرار دارد. در واقع، 10 درصد از بازاریابان گفتند که بیش از هر فرمت رسانه ای دیگر روی محتوای صوتی سرمایه گذاری می کنند.

بازاریابی دهان به دهان: اعتماد به یک برند مهمتر از همیشه است. از سال 2020، 70 درصد از مصرف کنندگان می گویند که این امر بر تصمیمات خرید آنها تأثیر می گذارد.  با اشباع شدن محتوای آنلاین، به محتوای پولی کمتر و کمتر اعتماد می شود. بازاریابان باید با تکیه بر توصیه های مشتری و بازاریابی شفاهی اعتماد مصرف کنندگان را جلب کنند. مصرف کنندگان واقعی نسبت به بازاریاب ها (حتی بازاریاب هایی که برای آنها دستور کار تهیه شده) در جلب اعتماد موثرتر هستند. مشتریان معمولاً از محصول یا خدماتی خرید می‌کنند، که واقعاً به نفع آنها باشد .توی این دوره مردم به مصرف‌کنندگان بیش از بازاریاب‌ها اعتماد دارند، زیرا بازاریاب‌ها همیشه چشم‌شان به نتیجه است. بازاریابی دهان به دهان چیزی فراتر از گفتگوهای رودررو است. برای مثال، مشتریان راضی درباره برند شما به صورت آنلاین مطلب پست می‌کنند، به هم اتاقی‌های خود می‌گویند که خدمات شما را دوست دارند و نظرات مثبتی را در صفحات محصول شما می‌گذارند. تنها یکی از این مثال‌ها شامل یک گفتگوی واقعی و حضوری است، اما همه آنها شامل مشتریانی می‌شوند که اعتبار برند شما را تضمین می‌کنند. بازاریابی دهان به دهان، در هسته خود، به شما نیاز دارد که یک تجربه مشتری واقعا جادویی و طرفدار ایجاد کنید. بر ارائه خدمات مشتری درجه یک و فراتر از آن تمرکز کنید تا مشتریان خود از این کانال استفاده کنند.

جمع بندی


با توصیف موارد فوق و با علم به اینکه از آمار کانال‌های بازاریابی مختلف اطلاع دارید، در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید به شیوه‌ای جدید به مخاطبان جدیدی دست پیدا کنید. کانال‌های بازاریابی مختلف مزایای مختلفی به همراه دارند، اما بیشتر کسب‌وکارها می‌توانند راهی برای استفاده از آنها پیدا کنند. از کانال‌های مختلفی در استراتژی‌های بازاریابی خود برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار میتوانید استفاده کنید چرا که استفاده از کانال‌های مختلف باعث ایجاد چندین نقطه تماس، پرورش سرنخ‌های شما و افزایش تبدیل مخاطب به مشتری می‌شود. به یاد داشته باشید که یک مشتری احتمالاً حداقل هفت بار قبل از اقدام به خرید با برند شما در تماس بوده است. با تماس با آنها در کانال های مختلف، می توانید این روند را تسریع کنید و به اهداف بازاریابی خود برسید.  
منبع: HubSpot


مقالات مرتبط
نرخ ریزش مشتری چیست؟

نرخ ریزش مشتری چیست؟

اتوماسیون فروش

اتوماسیون فروش

هدف گذاری فروش

هدف گذاری فروش

دیدگاه شما

لطفا فرم را تکمیل فرمایید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Thank you! Your message has been sent.
Unable to send your message. Please fix errors then try again.