گزارش گیری از سیستم های یکپارچه

گزارش گیری از سیستم های یکپارچه

تاریخ انتشار :

گزارشات داشبوردی
گزارشات کارت امتیازی متوازن
گزارشات نموداری
گزارشات داینامیک
گزارشات دوره ای و منظم
گزارشات عملیاتی
تراکنش های پردازش نشده

گزارش گیری از سیستم های یکپارچه

انواع گزارشات در سیستم های یکپارچه


یکی از انتظارات منصفانه از سیستم های اطلاعاتی کمک در تصمیم گیری با استفاده از گزارشات پردازش شده به بخش های متفاوت سازمانی است. از آنجایی که سیستم های اطلاعاتی برای تکامل گام های متعددی را طی کرده اند و هر بخشی در سازمان با رویکرد واحد  خود از سیستم اطلاعاتی انتظار دارد، در بخش ثبت اطلاعات سلایق طراحی بسیار متنوع می باشد. از آن سو بعد از ثبت اطلاعات، قابلیت اتکا به داده های ثبت شده و همچنین پردازش های عمیق کاربران را به سمت بهره برداری از ابزارهای گزارش گیری سوق داده است. گزارشات سیستم های اطلاعاتی غالبا دو نوع مخاطب دارند؛ مخاطبان درون سازمان و مخاطبان بیرون از سازمان.
برای مخاطبان بیرون از سازمان معمولا اطلاعات متناسب با استانداردها و چهارچوب هایی مدون شده پردازش شده و در اختیار مراجع تصمیم گیرنده قرار می گیرد. اما برای بخش درون سازمان پردازش اطلاعات و دسته بندی آن متناسب با جایگاه سازمانی افراد، امری است که چندان به آن توجه نمی شود. برخی از مهم ترین سر خط ها جهت پایش این مساله به قرار زیر است:

-چه گزارشاتی جهت انتخاب راهبرد به اتاق فکر سازمان شما راه پیدا می کند؟ شاخص های تعیین شده چیست؟
-مدیر عامل سازمان شما در طی روز دائما به دنبال ایجاد بازار، فروش و نقدینگی بیشتر می باشد.  تا چه میزان ابزار مناسب جهت کنترل و  دستیابی به این موارد را دارد؟
-چه زمانی متوجه می شوید، واحد یا دپارتمانی به وظایف خود به درستی عمل نکرده است؟ روزانه، آخر هفته، آخر ماه یا ..... آیا مکانیزم شما برای نظارت در واحد های متفاوت غالب کمی پیدا کرده است؟
-آیا هر لایه متناسب با نقش سازمانی آن در پیشبرد اهداف، اطلاعات صحیحی را کاوش می کند؟ و ...


دسته بندی گزارشات در سیستم های یکپارچه

ما برای اینکه این مفاهیم را بهتر بیان نماییم اقدام به دسته بندی گزارشات بر اساس لایه های متفاوت سازمانی نموده ایم، در ادامه به این دسته بندی اشاره می شود.
دسته اول؛ تراکنش های پردازش نشده: این نوع گزارشات تنها اطلاعات ثبت شده را به صورت آماری ساده نمایش می دهند، مثل چاپ سند حسابداری، فاکتورهای صادر شده در طی روز، حواله های بارگیری شده، کاردکس کالا و .... با این نوع  گزارشات اپراتور ها سرو کار دارند

دسته دوم؛ گزارشات عملیاتی: این گزارشات معمولا غالب جمع بندی و کنترلی دارند. نگاه این گزارشات عطف به واحد(دپارتمان) تحت نظارت سرپرست می باشد. گزارشاتی مثل خلاصه گردش کالا، آنالیز گردش کالا، موجودی کالاهای قابل فروش، موجودی کالاهای زیر نقطه سفارش و .....در این دسته قرار می گیرند. کارکنان، سرپرستان عملیاتی از این گزارشات به کرات استفاده می نمایند. برای دیدن نمونه گزارش اینجا را کلیک کنید.

دسته سوم؛ گزارشات دوره ای منظم: گزارشاتی که به شکل دائم نقش کنترلی را بازی می کند. رابطه بین واحد ها در این نوع گزارشات کنترل می شود. مثلا در خط تولید: چنانچه کالایی اشتباها به مرکزی ارسال شده باشد، باید اصلاح شود.  دامنه شمول این گزارشات بین واحدی است. تا این لایه کنترل ها، به صورت عددی و دقیق باشد. این گزارشات می تواند لحظه ای، روزانه یا هفتگی (بازه زمانی کنترل محدود است) باشند. برای دیدن نمونه گزارش اینجا را کلیک کنید.

دسته چهارم؛ گزارشات پویا(داینامیک): این گزارشات غالبی تحلیلی دارد. گزارشاتی که اطلاعات به صورت طبقه بندی شده کلی است و چنانچه نیاز باشد اقدام به بررسی جزئیات می شود. گزارشات مرور یا گزارشات drill-down در این دسته قرار می گیرند. مخاطب این گزارشات مدیران میانی (یا مدیران دپارتمان های متفاوت) می باشند. مثلا فروش هر گروه کالا در هر بخش از بازار.

دسته پنجم؛ گزارشات نموداری: همانند گزارشات داینامیک این گزارشات نیز برای مدیران واحد ها طراحی شده است. این گزارشات اطلاعات را با دیدی متفاوت و به صورت گرافیکی نمایش می دهند. برای دیدن نمونه این گزارش اینجا را کلیک کنید.

دسته ششم؛ گزارشات کارت امتیازی متوازن: این گزارشات که بر اساس منطق BSC طراحی شده اند، نگاهی پردازش شده گرافیکی دارند. در هر دوره رشد مثبت، ثبات یا رشد منفی را نمایش می دهند. این بخش بر اساس شاخص های کلیدی اما جزئی طراحی شده اند و هدف آن پایش اهداف عملیاتی است که شاخص های کلان را شکل می دهد. نگاه این نوع گزارشات ارزیابی کیفی (فارغ از درصد بهبود) است. برای دیدن نمونه گزارش اینجا را کلیک کنید.

دسته هفتم؛ گزارشات داشبوردی: وضعیت سازمان در هر شاخص بر اساس سه وضعیت کلی طبق شاخصی مشخص نمایش می دهد. نگاه این بخش کمی است.

برای مشاهده گزارشات ساخته شده توسط کارشناسان برهان نوین اینجا را کلیک کنید.

مقالات مرتبط
اهمیت ماهیت حساب در پایان دوره مالی

اهمیت ماهیت حساب در پایان دوره مالی

دیدگاه شما

لطفا فرم را تکمیل فرمایید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Thank you! Your message has been sent.
Unable to send your message. Please fix errors then try again.